Over Sparklab

Hoe kun je weten of iets echt is? Kun je verdriet uitzetten? Kan een mislukte tekening ook mooi zijn? Mag je iets slechts doen om iets goeds te veroorzaken?

Kunst & filosofie voor kinderen

In het kunst & filosofielab Sparklab krijgen kinderen uit de bovenbouw van de basisschool de ruimte en middelen om te filosoferen over filosofische vragen vanuit hun eigen ervaringswereld en deze creatief te verkennen op verschillende manieren, waaronder stop-motion animatiefilmpjes, tekenen, schilderen en drama. Door de combinatie van kinderfilosofie en creatieve expressie ontstaat op een speelse manier een cyclisch proces van ervaren en doordenken. De creatieve expressie is onderdeel van een filosofisch denkproces; er wordt hierin gezocht naar een samenspel van woorden en beelden. De kern van kinderfilosofie is ‘denken over denken’ en in combinatie met de creatieve opdrachten die gegeven worden biedt het kinderen een diversiteit aan uitdrukkingsmogelijkheden; voor zowel de meer verbaal ingestelde kinderen als de visueel ingestelde denkers.

Het Sparklab is ontwikkeld in 2013 bij de Master Kunsteducatie aan de Hanzehogeschool Groningen/NHL. Het is op dit moment onderwerp van een promotie-onderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen, in een tweejarig partnerschap met de Bisschop Bekkersschool in Groningen. Sparklab wordt verder op maat als serie workshops aangeboden aan alle basisscholen in de stad en provincie Groningen.

Interesse?

Als u interesse heeft in het Sparklab dan kunt u onder ‘werkwijze’ lezen welke mogelijkheden er zijn. U kunt dan contact opnemen via nathalie@stichtingsparklab.nl
We kunnen meedenken over de verschillende mogelijkheden die passen bij de wensen en situatie van uw school.

Bekijk onze lessen Neem contact op