Opzet van een kunst&filosofie workshop rond de vraag

Wie is de baas over mijn leven?

Duur: 4 uur

Uitgangspunten: bewust keuzes maken, ethische keuzes maken, verband tussen kunst en filosofie, kunst als ‘ontdekkingsmiddel’ van eigen en andermans gedachten. De vraagstelling komt uit een boekje met vragen van kinderen aan Stine Jensen,

Hoofdvraag: Wie is de baas (over mijn leven)?

1. 9.15-10.00 Introductie dilemma / nadenken over Filosofische dialoog in groep

Uitleg: Naar wie luister ik in de buitenwereld? Aangeven dat er geen goed/fout antwoord is! Naar aanleiding van plaatjes uit de Praatplaatjesserie, die door de kinderen gezamenlijk op een ‘Welles” en een ‘Nietes’ stapel worden gelegd wordt de dialoog gevoerd.
Wel/niet luisteren naar je ouders
naar leerkracht
naar politie
naar geloof
naar bekende mensen op tv
naar brandweerman
naar Opa/Oma
naar Vriendjes
naar Zwerver
naar Voorspellende dromen
naar Virtuele vrienden die je nog nooit gezien hebt
naar je moeder
naar Politie
naar Koning/regeringsleider
naar je vader
naar je huisdier
De welles plaatjes worden meegenomen naar:

2.

Baas boven baas spel: met de plaatjes van de ‘Welles’ stapel wordt Baas boven baas gespeeld: het in volgorde leggen van meest belangrijk bij vraagstelling, wat als ze tegenstrijdige opdrachten geven.

3.

Krijg het heen en weer spel: naar welke van de stemmen in mijn hoofd luister ik in welke situatie? Welke interne gesprekken voer je?Rondom ‘Wie is de baas over mijn leven?’ meer gericht op je eigen invloed/keuzes. Wat vind ik belangrijk?

Het is een stellingenspel (bij elke stelling kies je positie links/eens of rechts/oneens. Snel zonder discussie tussendoor. Het is om de eigen ideeën te prikkelen)

Uitleggen: deze oefening gaat over: Keuze tussen wie is de baas van de stemmen in jezelf? Weer aangeven dat er geen goed/fout antwoord is
Je beste vriend wil een zak drop stelen. Jij vindt dat je niet mag stelen maar is het niet gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid? Welke stem wint?
Je mag geen varkensvlees eten maar je bent stiekem wel heel nieuwsgierig hoe het smaakt. Je eet bij een vriendje en daar staat ham op tafel. Neem je de ham stiekem voor 1x wel of niet? (Welke stem wint?)

Pietje wil weten of Truusje ook verliefd is op hem. Hij vraagt jou om het te vragen. Je vraagt het aan Truusje. Truusje vraagt je geheim te houden en nooit aan Pietje te vertellen dat ze verliefd op hem is. Je belooft het. Je vindt dat je moet doen wat je beloofd. Maar Pietje is je beste vriend en dringt heel erg aan. Wat doe je? Vertel je het wel/niet? Welke stem wint?

Van je ouders mag je geen game voor 18+ kopen maar game X wil je echt heel graag hebben. Je bent best wel eens alleen thuis, dus dan zou je het stiekem kunnen spelen. Eigenlijk vind je dat je altijd naar je ouders moet luisteren. Maar je hebt de game al gezien bij een vriend en het is een super goede game die jij niet echt heftig vindt. Maak je voor deze ene keer een uitzondering? Welke stem wint?

Je vindt een portemonnee op straat. Er zitten pasjes en een rijbewijs in. Je vindt dat je de portemonnee terug moet geven omdat je vindt dat gevonden spullen altijd teruggegeven moeten worden. Anders zou het een soort van stelen zijn en stelen mag niet, vind je. Maar over de 100 euro die erin zit twijfel je. Want met die 100 euro kun je eindelijk die tablet kopen waar je voor spaart en wat zo lang duurt. Het kan toch zijn dat iemand anders die 100 euro er uit heeft gepakt. Wat doe je? Hou je de 100 euro ja of nee? Welke stem wint?

Je wilt echt die serie afkijken op Netflix maar je moet naar bed van je ouders. Maar drie afleveringen, dat duurt toch ook niet zo lang? Hoewel, je hebt morgen ook een wedstrijd (van je sport) en de coach had duidelijk gezegd dat je op tijd naar bed moest omdat je vorige week ook al zat te suffen. Maar… die serie is zo spannend! Ga je wel of niet de serie afkijken? Welke stem wint?

Je hebt totaal geen zin om topo te leren. Maar ja, je ouders willen dat je een goed rapport hebt. Jij eigenlijk ook wel want dan krijg je geld van je ouders. Maar, bleh, je hebt echt geen zin om te leren. Een keertje een onvoldoende kan toch geen kwaad? Ga je wel of niet leren? Welke stem wint?

Je hebt Engels niet geleerd. Vandaag is de toets. Het kind naast je schrijft zo groot dat je makkelijk af kunt kijken als je helemaal tegen de rechterkant van je tafeltje gaat zitten. Maar ja, als je betrapt wordt heb je zeker een onvoldoende en anders kun je nog de herkansing doen. En als je betrapt wordt en de leerkracht vertelt het tegen je ouders heb je helemaal een probleem. Aan de andere kant eigenlijk is de kans om betrapt te worden niet zo groot. Ga je wel of niet afkijken? Welke stem wint?

Afronding via introspectie:

Wie heeft er veel discussie in zijn hoofd tussen zijn verschillende stemmen? Waar komen die stemmen vandaan? Hoe ga je met die stemmen om? Is er een stem de baas, of wisselt het steeds?

10.00-10.15 korte pauze


4. 10.15-12.00 Kinderen doen creatieve opdrachten dmv medium naar keuze (animatiefilmpjes, schimmenspel, tekenen, drama in bos etc).

nb: Maak ook gebruik van wat er in het bos te vinden is


  • Stap 1: Voorbereidende Tekenopdracht
    Teken een conflictsituatie waarin je niet weet of je moet doen wat je zelf vindt of dat je luistert naar ouders/leerkracht/vriendje/geloof terwijl je het er niet mee eens bent. Tekst met argumentatie op achterkant 1 zin. Tijdens het tekenen bespreekt Fabien op individueel niveau. (15 minuten)
  • Stap 2: Groep kiezen. Kinderen vormen groepjes; 4 groepjes van 3 (5 minuten). Ze moeten uitleggen hoe ze tot hun keuze kwamen.

  • Stap 3: Kies een tekening uit de Tekenopdracht met je groepje (5 minuten)

  • Stap 4: Kiezen voor medium Kinderen mogen zelf bedenken met welke materialen en media ze gaan werken (10 minuten) .Uitleg vragen waarom.
  • Stap 5: Atelier Kinderen gaan aan het werk met het medium en de materialen van hun keuze. Animatiefilmpjes, schimmenspel, schilderen, tekenen, drama.


12.00-12.30 spelen in het bos, buiten eten. 


5. 12.30-13.00 Presentaties.

Ieder groepje doet een presentatie en bezoekt een andere presentatie waarbij de kinderen reageren op elkaars werk door een tekening te maken met tips en tops erbij.

6. Afronding 13.00-13.10 Plenair.

Vraag voor volgende keer:
a)waar willen jullie over denken?
b) Wat willen jullie leren?
c) Ideeën voor onderwerpen.


13.10-13.25 buiten spelen


Interesse?

Als u interesse heeft in het Sparklab dan kunt u onder ‘werkwijze’ lezen welke mogelijkheden er zijn. U kunt dan contact opnemen via nathalie@stichtingsparklab.nl
We kunnen meedenken over de verschillende mogelijkheden die passen bij de wensen en situatie van uw school.

Neem contact op